Het klinkt vast wel raar voor iemand die hier geen kaas van heeft gegeten, of nog nooit van gehoord heeft: in plaats van je auto in Nederland aan te schaffen, ga je die in Duitsland kopen en vervolgens naar Nederland brengen. Wie verzint zoiets?
Het is nochtans een logische keuze: in Duitsland geniet je aan een breder aanbod. Je hebt aan betere prijzen ook meer opties en voordeligere uitrusting. Ook is de auto meteen leverbaar, en loopt de garantie gewoon door: dat hij uit Duitsland komt, boeit dus niet. Ook kan een auto importeren vanuit Duitsland goedkoper zijn dan hem hier in Nederland zelf aankopen.
Dat het goedkoper kan zijn heeft te maken met twee zaken: ten eerste is er het verschil in btw-tarieven, waarbij het standaardtarief in Duitsland 19% is, en die in Nederland 21%. Een verschil dus van 2%, maar voor de aankoop van een auto een groter verschil dan je zou denken.
Ten tweede is de tweedehandsmarkt in Duitsland voor auto’s vele malen groter dan die in Nederland, dus heb je niet alleen een heel ruim aanbod, maar kan je ook op de prijs drukken.
Uitgelicht: Wat kost een auto importeren? een vraag die wij dagelijks horen en hier wat meer uitleg over geven.
Voor je aan de slag gaat.
Een verwittigd man is er twee waard, want zoiets kan niet zomaar van een leien dakje gaan. Je moet vooraleer je een auto wilt kopen en vervolgens importeren vanuit het buitenland op een aantal zaken letten:
1) check indien de auto niet gewoon te koop is in Nederland zelf.
2) Let op of het wel voordeliger is om te importeren, en vergelijk het totaalplaatje tussen een auto in Nederland zelf te kopen, en te kiezen voor die te importeren vanuit Duitsland
3) Als het te mooi is om waar te zijn, is het dat ook. Laat je niet in het zak zetten en ga bij voorkeur bij een merkdealer.
4) Denk twee keer na vooraleer je de auto die je op de Duitse markt gevonden hebt, wilt aanschaffen. Koop hem niet impulsief, maar wees absoluut zeker dat die auto bestaat, en ook voldoet aan de vereisten. Check zelf of wat de koper je aanbiedt, ook bestaat.
Koop geen kat in een zak.
Hoe gaat het in zijn werk.
Er komt veel papierwerk en administratie bij kijken, dat wel. Je moet het voertuig eerst door de douane laten inklaren. Een e-mail met een kopie van de aankoopfactuur met kilometerstand van de auto in kwestie, en de originele papieren van diezelfde auto, zijn voldoende. Daarna zal de douane je een certificaat van inklaring bezorgen, en een bevestiging van de inschrijvingsaanvraag waarmee je met de auto naar de technische keuring kan gaan.
Het zal je niet verwonderen, maar ook hier komen kosten bij kijken. Indien je ervoor kiest de auto zelf te importeren, moet je rekening houden met de kosten voor een tijdelijk 5-daags kenteken voor het zelf besturen van een importauto naar Nederland.
Vanaf je je auto invoert in Nederland moet je invoerrechten betalen. Voor een auto die jonger is dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde + transportkosten. Voor een auto die ouder is dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten, maar enkel het btw-percentage van 6%
Je dient dus eerst voor een keuring of kentekenonderzoek te gaan bij de RDW. Bij de belastingaangifte dien je het verschuldigde rest-BPM aan te geven. Na ontvangst van de belastingaanslag dien je vervolgens deze direct te betalen. Krijg je je kenteken, een week na het betalen van BPM, dan moet je een kentekenplaat laten maken. Uiteindelijk komt de aanslag van motorrijtuigenbelasting vanzelf, maar moet je de verzekering zelf regelen.
Indien dit toch veel te veel werk is voor je, kan je er altijd voor kiezen het door een ander bedrijf, die hierin is gespecialiseerd, te doen. Natuurlijk betaal je dit bedrijf om al deze zaken te regelen voor jou, maar bespaart het voor jou veel werk, en risico’s omwille van weinig tot geen ervaring te hebben hiermee, en dus ook fouten die je zou kunnen maken.
Het is belangrijk om de afweging te maken wat uiteindelijk het voordeligste is. Alvast veel succes gewenst bij het aanschaffen van je nieuwe aanwinst!
Recent Comments